SHB excursie naar museum Plantin – Antwerpen

Ontdek de magie van het museum Plantin te Antwerpen. Beleef hoe, lang vóór onze digitale tijd, woord en beeld al wereldwijd werden verspreid.

Op vrijdag 3 maart 2017, organiseert stichting Handboekbinden een excursie naar het geheel vernieuwde museum Plantin in Antwerpen. Driehonderd jaar boekdrukkunst en familiegeschiedenis: dát is het Museum Plantin-Moretus. U bewondert er de oudste drukpersen ter wereld, een rijke kunstcollectie en portretten van Rubens. In de bibliotheken vindt u manuscripten, incunabelen en originele drukken. En de archieven vertellen u over het dagelijkse leven in drukkerij én paleis.

Er is door de Stichting Handboekbinden een mooi programma samengesteld. In de ochtend volgen wij een Workshop GIETEN, ZETTEN EN DRUKKEN. In de alleroudste drukkerij van de wereld jeuken je handen om zelf aan de slag te gaan. Hoe werden letters gegoten in de tijd van Christoffel Plantin? Je zet letters in spiegelschrift in de zethaak, maakt een complete bladzijde en drukt die zelf af op een echte pers. Na een pauze is er in de middag een rondleiding door het geheel vernieuwde museum.

Aanmelden en info
Aanmelden kan door naam en adres plus wel/niet donateur te mailen naar info@stichting-handboekbinden.nl o.v.v. excursie Plantin. Na aanmelding krijg je een verzoek tot betaling. De aanmelding is pas definitief na ontvangst van uw betaling.
Kosten: voor donateurs is €12,–, niet donateurs betalen €18,–.

Museum Plantin-Moretus ligt midden in de historische binnenstad van Antwerpen. Hoe het museum te bereiken met ov of auto vindt u op de site www.museumplantinmoretus.be/nl/bezoek

11.00 – 13.oo uur workshop gieten, zetten en drukken
13.00 – 14.00 uur pauze, lunch op eigen gelegenheid