Bandensalon Koninklijke Bibliotheek – 14 april 2017

14 april een uniek minisymposium in de Koninklijke bibliotheek over de rol  van de handboekbinder bij het vervaardigen van uitzonderlijke banden in een (bescheiden) oplage.

We hebben, in samenwerking met Rens Top, conservator van de Koninklijke Bibliotheek,  een interessant programma kunnen samenstellen met de volgende gasten:

Allereerst houdt Elizabet Nijhoff-Asser een inleiding met als titel “Sporen van slaan, rollen en persen”. Dit  naar aanleiding van een workshop van Jef Peachey over de 18-eeuwse oplage band. Peachy vroeg in deze cursus aandacht voor de laat 18-eeuwse bindtechnieken aan de hand van enkele handboeken uit de tijd. Elizabeth Nijhoff-Asser heeft hier nader onderzoek naar gedaan. Tijdens deze lezing wil zij die met u delen.

De 2de lezing wordt verzorgt door Rens Top. Hij geeft toelichting over de catalogus en juryrapporten van de wereldtentoonstelling in 1851, te Londen. Hij zal toelichten waarom deze fraai geïllustreerde catalogi en indrukwekkend maar vooral fraai gebonden door Robert Rivière set catalogi, om meerdere redenen een logistiek hoogstandje blijkt te zijn.

De 3de lezing van Gijs Wortel sluit de middag met een lezing met als thema: Mooie boeken maakt je samen.
Hierin legt Gijs Wortel uit waarom een tijdige samenwerking tussen ontwerper, drukker en binder absoluut noodzakelijk is om tot een mooi eindresultaat te komen bij de productie van bijzondere boeken, die in oplaag geproduceerd worden. Hij toont voorbeelden van uitgave die hij (mede) heeft gerealiseerd en geeft een toelichting bij enkele spraakmakende producties. De nadruk zal liggen op de keuze en de verwerking van de benodigde materialen bij het binden en de wensen die een binder heeft ten aanzien van het papier en het drukken

Tussen de lezingen zal er een korte pauze zijn. Voor koffie en thee wordt gezorgd.
Na afloop is er gelegenheid om de besproken stukken te bekijken en met de sprekers van gedachten te wisselen.

Info:
Datum en tijd: vrijdagmiddag 14 april  13.30 – 16.30 uur (inloop vanaf 13.00 uur)
Lokatie:  Koninklijke Bibliotheek te Den Haag – zaal DE  | Zaal DE bevindt zich in de Koninklijke Bibliotheek, boven het restaurant.
Inschrijven: U kunt zich aanmelden via  info@stichting-handboekbinden.nl o.v.v. “bandensalon 14 april 2017” en wel/niet donateur. Er is slechts plaats voor 40 deelnemers aan deze Bandensalon. Deelname in volgorde van inschrijving, donateurs van de Stichting Handboekbinden hebben voorrang. Deelname is pas definitief na ontvangst van de betaling.
Kosten en betaling: Deelname voor leden/donateurs van de Stichting Handboekbinden is € 5,- voor niet donateurs € 8,-. Betaling  rekeningnummer IBAN: NL97INGB0003814157 | BIC: INGBNL2A | Ten name van Stichting Handboekbinden. U ontvangt een bevestiging van betaling en deelname. Wilt u donateur worden, voor slechts €33.50 per jaar kan dit door bij uw aanmelding meteen te vermelden ‘ik wil lid/donateur worden. Meer info over lidmaatschap
Vervoer: De Koninklijke Bibliotheek bevind zich bij het Centraal Station van den Haag,  Prins Willem-Alexanderhof 5.   In de link alle info betreffende vervoer en route   https://www.kb.nl/bezoek/adres-en-route