Open donateursdag 27 mei | Amersfoort

Ook in 2017 organiseert de Stichting Handboekbinden een open dag voor leden/donateurs en andere belangstellenden. Vanaf 11.00 uur in het wijkcentrum het Klokhuis te Amersfoort.

Het programma:

• Uitmarkt met aanbieders van cursussen, workshops, opleidingen en tentoonstellingen presenteren zich aan de bezoekers.
  • Workshops,  bezoekers kunnen ter plaatse deelnemen aan diverse workshops
    Bestuurstafel,
    met informatie over de activiteiten van de stichting maar ook u te laten informeren om als vrijwilliger actief deel te nemen aan de activiteiten van de stichting.
    Boekbind clusters, een presentatie  van diverse groepen boekbinders die ontstaan zijn tijdens het project Grensland. Zij presenteren het resultaat van hun voortgezette samenwerking en zijn doorgegaan met het elkaar inspireren op een thema. Een aantal van hen laten de resultaten van deze samenwerking aan zien.
    Flash demonstraties: korte presentaties van maximaal 30 minuten waarin (papier)decoratietechnieken worden gedemonstreerd.

Uitmarkt
 informatie over hun cursusaanbod van:

1. De Boekwerkplaats,
  2. Boekbinderij Papyrus,
  3. Cohen Boekwerk,
  4. Boekenmarkt/Boektotaal,
  5. Boekbindcollectief de Aar,
  6. Middeleeuwse Boekbinderij de papieren eenhoorn/ Boekreatie,
  7. Jaap Boerman,
  8. Atelier Velijn
  9. PapierRivier,
  10. Lidy Schoonens Boeken, Presenteert een rijke collectie vakboeken

Workshops
er zijn drie gratis workshops die doorlopend worden gehouden. U kunt aanschuiven als er een plaatsje vrij is.

Bestuurstafel
informatie over het aanbod van de stichting, maar ook om u te laten informeren als vrijwilliger actief deel te nemen aan de uitvoering van de activiteiten van de stichting.

Boekbind clusters
een presentatie  van diverse groepen boekbinders die ontstaan zijn tijdens het project Grensland. Zij presenteren het resultaat van hun voortgezette samenwerking en zijn doorgegaan met het elkaar inspireren op een thema. Een aantal van hen laten de resultaten van deze samenwerking aan zien. Maar ook het Belgische Boekbindcollectief 14×14 en Ampersan uit Limburg laten hun werken zien.

De deelnemers zijn:
Grensland Cluster 7 & 8
Grensland Cluster 12
Grensland Cluster 11
Boekbindcollectief 14 x 14
Boekbindgroep Ampersand

Marktplaats
deze biedt leden/donateurs de mogelijkheid materialen, gereedschappen en vakboeken te verkopen
Donateurs die materiaal & gereedschappen willen aanbieden worden verzocht dit vanaf 11.00 uur aan te leveren. Zodat vanaf 11.30 uur deze artikelen te koop kunnen worden aangeboden

Spelregels:

• Alleen particuliere verkoop van materiaal, gereedschap en apparaten voor boekbinden en aanverwante vakgebieden.
  • De Stichting Handboekbinden heeft alleen een facilitaire rol en is niet verantwoordelijk noch aansprakelijk.
  • Niet verkochte voorwerpen moeten aan het eind van de dag door de verkoper meegenomen worden tenzij anders afgesproken.

Werkwijze:

• Tussen 11.00 en 11.30 uur kunnen particuliere verkopers artikelen aanleveren (of als het artikel te groot is een foto van het artikel). Verkoop start vanaf 11.30 uur.
  • Elk voorwerp afzonderlijk heeft een kaart met daarop volgnummer en de door de verkoper bepaalde verkoopprijs en achterop NAW en 06 van verkoper
  • Daarnaast wordt een enveloppe gemaakt met daarop het volgnummer en de gegevens van de aanbieder
  • Als een aanbieder meerdere artikelen aanbiedt komen deze artikelen afzonderlijk genummerd met de daarbij horende prijs op de envelopp
  • De verkoper vult zelf de diverse kaarten in en de envelop
  • Als een koper meer wil weten (waar apparaat afhalen? Onderhandelen over de prijs) verwijs je naar de verkoper of zijn/haar 06.
  • Verkocht voorwerp kan meteen worden meegenomen of apart gezet met ‘verkocht’ op het kaartje maar dient aan het einde van de dag te zijn opgehaald.
  • Opbrengst van de verkoop gaat in de envelop van de verkoper.
  • Aan het eind van de dag neemt de verkoper alles wat niet verkocht is weer mee en krijgt hij/zij de envelop mee.

Flash Demonstraties
korte presentaties van maximaal 30 minuten waarin papier)decoratietechnieken worden gedemonstreerd van:

– Leonie Vollenberg, van Atelier Velijn, demonstreert de Gelliplate print techniek (eenvoudig en verrassend), waarmee prachtige schutbladen en bandbekleding kan worden gemaakt.

Aaldert de Lange, de Boekenmartk/Boektotaal,  laat zien hoe Suminagashi marmeren in zijn werk gaat en welke mooie resultaten er te bereiken zijn

Saskia & Karin Jansen, van Papierrivier,  laten zien hoe je met zelfgemaakt sierpapier je boeken of dozen een zeer persoonlijk tintje kunt geven. Voor hun boekbind- en papierprojecten maken zij al jarenlang hun eigen sierpapier. Zij zijn beiden opgeleid aan de kunstacademie en dagelijks bezig met tekenen en ontwerpen. Regelmatig bieden zij workshops op het gebied van boekbinden en sierpapier maken aan. Tijdens deze demonstratie laten zij zien hoe je patronen kunt maken. Het gebruik van kleur, vorm, contrast, ritme en herhaling zijn onderdeel van deze presentatie. Daarnaast komen de populaire sierpapier-technieken stempelen en sjabloneren aan de orde. Met veel voorbeelden willen zij hun publiek inspireren en enthousiasmeren voor het maken van jouw eigen sierpapier

Programma Flash demonstraties:

Ochtend
11.15  –  11.45     Leonie Vollenberg
12.00 – 12.30    Aaldert de Lange
12.45 – 13.15     PapierRivier

Middag
13.45 – 14.15     Leonie Vollenberg
14.30 – 15.00    Aaldert De Lange
15.15 – 15.45      PapierRivier

Gelliplate