Materialen voor persvergulden

Materialen om eenvoudig zelf aan de slag te gaan. In het kader van ‘het jaar van het persvergulden’ zijn bij de Stichting Handboekbinden een aantal materialen verkrijgbaar om zelf aan de slag te kunnen gaan.

Lijm voor persvergulden

Voor het opplakken van persstempels en persletters werd in het verleden de zogenaamde ‘Wiener-pap’ gebruikt. Deze lijm is niet meer te verkrijgen, maar gelukkig zijn er alternatieven. Omdat deze alternatieven alleen in grote hoeveelheden te koop zijn, heeft de SHB een voorraad CAS 300 ingekocht om de leden hiermee te kunnen voorzien.

De prijs voor een pot lijm van 300 ml bedraagt € 15,- exclusief verzendkosten. De lijm is ook verkrijgbaar tijdens activiteiten (Boekkunstbeurs 10 en 11 november Leiden, openlag 22 september den Bosch e.d.) van de SHB; op die manier bespaart u de verzendkosten.

Aanpassing van een kleinere pers of een composteur

Voor het bedrukken van boekbanden beschikken de meeste amateurboekbinders over een kleine verguldpers, een losse composteur (lettertang) of prägnant. Hebben we te maken met een foliepersje met ingebouwd verwarmingselement, dan wordt de composteur, en dus de letters, op temperatuur gebracht door deze tegen het verwarmingselement te schroeven. Het drukken van een stempel is meestal niet mogelijk. Willen we toch een stempelafdruk maken dan vervangen wij de composteur door een aluminium T-profiel tegen het verwarmingselement te schroeven (Model A). Onder het T-profiel wordt de stempel geplakt.
Bij een losse composteur die verwarmd wordt op een verwarmingsplaatje of een composteur met ingebouwd verwarmingselement kunnen we in plaats van de letters een T-profiel van aluminium in de composteur klemmen (Model B). Onder het T-profiel wordt dan weer een stempel geplakt. Zo is het dus mogelijk om toch een stempelafdruk te maken zonder dat we hoeven te beschikken over een zware vergulders.

Met een aluminium T stukje kan dus een klein foliepersje of een prägnant aangepast worden tot een verguldpersje. Tijdens de donateursdag op 22 september aanstaande wordt deze methode gedemonstreerd.
Tevens bestaat dan de mogelijkheid om dit hulpstukje aan te schaffen. Heeft u vragen over uw eigen persje en een eventuele aanpassing hiervan neem dan wat foto’s mee voor advies.

Bestellen per post kan ook.
Mail ‘bestellen T-profiel’ naar info@stichting-handboekbinden.eu. Vergeet niet naam en adres te vermelden plus Model A (rechtstreeks tegen het verwarmingselement) of Model B (in een lettertang). Kosten € 17,50, factuur is bijgesloten.

T-profiel Model-A

T-profiel Model-B