Boekkunstbeurs 2018

Update 5-11-2018
Het komende weekend is het weer zover; de Boekkunsteurs in Leiden.
Op 10 en 11 november 2018 staat de Pieterskerk in Leiden in het teken van het boek

Dit weekend vindt de jaarlijkse Boekkunstbeurs plaats, georganiseerd door de Stichting Drukwerk in de Marge en de Stichting Handboekbinden.
Op de Boekkunstbeurs is een ruim aanbod te zien van fraaie met de hand gebonden boeken, volgens traditionele technieken vervaardigd drukwerk, sublieme staaltjes van kalligrafie en allerlei kunstzinnige voortbrengselen in papier. Margedrukkers tonen hun uitgaven, vaak gedrukt op oude persen met historisch materiaal. Die uitgaven variëren van plano’s met een enkel gedicht tot kunstenaarsboeken. De oplagen zijn klein en er wordt veel aandacht besteed aan het samenspel tussen letter, papier en vormgeving. Handboekbinders tonen allerlei voorbeelden van hun activiteiten.

Beursuitgave – Tomas Lieske

In 2011 kwam er voor het eerst een speciale ‘beursuitgave’ uit, een kort verhaal speciaal geschreven en gedrukt voor de Boekkunstbeurs. Inmiddels is het een traditie waar zowel bibliofielen als boekbinders naar uitkijken. De beursuitgave 2018 is ‘de route naar Saint Denis’ van Tomas Lieske.
U vindt de beursuitgave in ongebonden vorm in het tasje dat u in ruil voor uw toegangskaartje bij de toegangscontrole krijgt. Onder deskundige leiding kunt u op het koor de beursuitgave tot een boek binden, of thuis met de bijgeleverde werkbeschrijving.
Zondag rond 14.00 uur signeert Tomas Lieske op het koor.

Standhouders

Er is weer een uitgebreid aanbod van materialen, gereedschappen, bijzonder drukwerk, aanbieders van cursussen en presentaties. Nieuw dit jaar zijn Ekaterina Saveleva (stand 26), helemaal uit Sint Petersburg met prachtige marmers, uit Zweden de boekbinder Martin Degn Pedersen (stand 15) met uniek sierpapier van eigen hand en uit Frankrijk Thomas Braun van L’Atelier Folio met ‘contemporary handmade dominopapers’, een beschrijving die nieuwsgierig maakt!  Liefhebbers van leer en perkament kunnen hun hart ophalen bij onze vaste standhouders Alran (84), Harmatan (102), Altenburger (81) en Inden witten Hasewint (25). Nieuw zijn Lederhandel AJP Leer (94) en Tannerie Parcheminerie Dumas (12). Nieuw op het gebied van gereedschap zijn Wiebke Stengel die een houten multifunctionele boekbinderspers verkoopt en Stephen Chizhov bekend van de website iBookbinding.com die boekbinden met behulp van een 3D-printer de 21ste eeuw insleept.
Natuurlijk is de beurs er ook voor inspiratie. Lidy Schoonens (78) en Cor Aerssens (77) tonen werk van Hedi Kyle. En u kunt bij Lidy dan meteen uw eigen exemplaar van het schitterde boek ‘The art of the fold’ van Hedi kopen. Boekbindcollectief 14×14 (121) toont het nieuwe project ‘Color coded’. En vergeet niet langs te gaan bij Damen Papier Royaal. Ze gaan verhuizen en hebben daarom niet het gebruikelijke aanbod grote vellen gedessineerd papier (bestellen kan natuurlijk wel) maar een speciaal aanbod letter sets, lithostenen, persplanken en speciaal papier.

Stichting Handboekbinden: beursaanbieding,  verkoop en Bookbindchallenge II

De Stichting Handboekbinden staat zoals altijd direct na de ingang.
Beursaanbieding: kom kijken wat we naast de beurs nog meer doen en wordt meteen lid/donateur. Dat kost voor de rest van 2018 slechts 10,= Hiervoor ontvangt u alle tijdschriften van 2018, een welkompakket en krijgt u meteen de ledenpas mee die bij diverse standhouders korting geeft.
Verkoop: 2018 was voor de Stichting Handboekbinden het jaar van het persvergulden. We verkopen dit weekend de speciale lijm CA300 in potjes van 200 ml (€ 10,00) en 400 ml (€ 18,00), Alu T-profiel (€ 7,50) voor het gebruiken van persstempels bij uw foliepersje. En een brochure van de hand van Gijs Wortel over persvergulden en boekbandbedrukking (€ 4,00).
BookBindChallenge II:Schrijf u ook meteen in voor de BookBindChallenge II, u krijgt dan meteen de katernen van de Mooi Marginaal catalogus mee om zelf te binden. Deelname kost € 10,=

Demonstraties en workshops

In de hele kerk zijn demonstraties en workshops: druktechnieken, marmeren, kalligrafie, papier scheppen en boekbinden. U ontvangt bij de ingang het complete programma. Vooraf al even kijken? Het programma, plattegrond en deelnemerslijst vindt u hier:  BKB deelnemers 2018.

Kinderworkshop: Druk een letterblad, bind je boek!

Tijdens de Boekkunstbeurs biedt boekbinder Thekla Ahrens traditiegetrouw haar geweldige boekbindworkshop voor kinderen van 6 tot 99 jaar aan. Dit jaar  breiden we het atelier op het koor uit met een drukpers, zodat het feestje compleet wordt!
Op zaterdag bent u welkom bij de mobiele pers van de Grafische Werkplaats Amsterdam om een blad te drukken met loden en houten letters. Deze miniworkshop duurt ongeveer 30-45 minuten.
Op zondag kunt u het blad bij Thekla verwerken tot een zelf gebonden boek. Duur ca. 60 minuten.
Kun je alleen op één van de twee dagen? U kunt natuurlijk ook alleen komen om te drukken (zaterdag) of binden (zondag)
Workshop drukken: zaterdag 10 november, 11.00 tot 16.30 Schrijf je in voor een tijdstip (max 2 personen per tijdsslot): 11.00 | 11.30 | 12.00 | 12.30 | 13.00 | 14.00 | 14.30 | 15.00 | 15.30 | 16.00 uur
Workshop boekbinden: zondag 11 november, begintijden 11.30, 13.30, 15.30.
Voor deze workshops kan je ook al per mail een plek reserveren onder Thekla.Ahrens@Adm.Amsterdam
Kosten per workshop: € 10,00  | Combipakket – Allebei de workshops: € 15,00

Kinderzwerfboeken, een oproep

Kinderzwerfboeken (stand 39) is een initiatief om kinderen kennis te laten maken met boeken. Een initiatief dat wij graag ondersteunen! De stichting kinderzwerfboek stelt kinderboeken gratis beschikbaar. Boeken worden voorzien van een sticker van de stichting en op allerlei plaatsen neergelegd voor de geïnteresseerde vinder. Behalve boeken ‘uit zwerven sturen’ worden er natuurlijk ook kinderboeken ingezameld. Help mee en geef een uitgelezen kinderboek aan de stichting www.kinderzwerfboek.nl

Praktische info

Programma – plattegrond – deelnemerslijst Bij de ingang ontvangt u een plattegrond en agenda met het complete overzicht van alle activiteiten. Vooraf al even kijken? Hier vindt u het programma en de plattegrond en ook de complete deelnemerslijst: BKB deelnemers 2018

Datum en tijd:10 november 10.00 – 17.00 uur | 11 november 11.00 – 17.00 uur

Kosten:€ 6,= | Op vertoon ledenpas Stichting Handboekbinden € 5,= | studenten  € 3,=| kinderen onder de 12 jaar gratis,

Lokatie:Pieterskerk Leiden, Pieterskerkhof 1a, Leiden

Parkeren en openbaar vervoer: Pieterskerk is op loopafstand (15 minuten) van station Leiden CS. Er gaan diverse bussen vanaf het station naar de Breestraat. Vandaar loopt u in 2 minuten via de Pieterskerk Choorsteeg naar de Pieterskerk. Voor reizen OV klik hier:
Per auto: parkeren rond de kerk is niet mogelijk. Parkeren kan o.a. bij de Haagweg 8 en dan met een gratis shuttlebus van en naar de kerk. Zie Stadsparkeerplan voor meer informatie

Voorzieningen: Catering aanwezig. Bij de ingang is een pinautomaat aanwezig voor contant geld.

Ledenpas: Vergeet uw ledenpas niet of maak gebruik van de beursaanbieding door voor 2018 lid/donateur van de Stichting Handboekbinden te worden voor maar 10,- inclusief ledenpas, tijdschriften en welkomgeschenk.