BoekKunstBeurs Leiden

BoekKunstBeurs; een jaarlijks boeken- en letterfeest voor boekbinders, margedrukkers, bibliofielen en kalligrafen. 2 en 3 nov. 2013, Pieterskerk Leiden.

(zet alvast de datum voor 2014 in uw agenda; 15 en 16 november 2014)

Op de Boekkunstbeurs is een ruim aanbod te zien van fraaie met de hand gebonden boeken, volgens traditionele technieken vervaardigd drukwerk, sublieme staaltjes van kalligrafie en allerlei kunstzinnige voortbrengselen in papier.
Margedrukkers tonen hun uitgaven, vaak gedrukt op oude persen met historisch materiaal. Die uitgaven variëren van plano’s met een enkel gedicht tot kunstenaarsboeken. De oplagen zijn klein en er wordt veel aandacht besteed aan het samenspel tussen letter, papier en vormgeving.
Handboekbinders zullen allerlei voorbeelden van hun activiteiten tonen.

Wie zelf al actief is, of zin heeft om het te worden, kan terecht bij de vele stands waar boekbindmaterialen, kalligrafiebenodigdheden en boeken over de verschillende technieken verkrijgbaar zijn. Ook zijn er papierhandelaren en leveranciers van boekbindersleer en perkament  uit binnen- en buitenland.

demonstraties en workshops
Er zijn diverse demonstraties en workshops boekbinden, druktechnieken, kalligrafie en papier scheppen. Het complete programma volgt eind oktober.

‘s Middags is er vanaf 13.00 uur een speciale workshop boekbinden voor kinderen onder leiding van Ine van den Broek en Fem Brugman. Kinderen vanaf 6 jaar leren zelf een boekje maken. Kosten 10,= Aanmelden: ine-ibh@planet.nl of (zolang er plaats is) ter plekke.

beursuitgave
De speciale beusuitgave begint een traditie te worden. Dit jaar hebben we Joost Swarte bereid gevonden iets speciaals voor ons te maken. Iedere bezoeker ontvangt een special voor de beurs in beperkte oplage gedrukte uitgave van Joost Swaerte.  Op de beurs kan dit drukwerk onder professionele leiding gebonden worden tot een echt boek. Vergeet dus niet bij de ingang op vertoon van uw toegangskaartje uw exemplaar te halen.

Nieuw
Ook dit jaar hebben we weer een aantal nieuwe standhouders;
Verbeelde verhalen met ‘boekenkastjes’ en Aloud papier met bijzonder handgeschept papier. Zao Haoran Kallgrafie met Chinese kwasten en kalligrafie benodigdheden. Boekbindersleer van het Italiaanse bedrijf Leather for Us en eenmalig de binders van het collectief 14×14(21) uit België en de Boekwerkplaats uit Stedum verenigigd onder ‘de Etalage’. Daarnaast vele vertrouwde standhouders die u inspireren, materialen en gereedschap aanbieden en natuurlijk Ooom Piet met zijn producten die niet alleen leuk en mooi zijn maar ook nog een goed doel dienen. Ook nieuw is  Rcl Naturals met handgemaakte albums, kaarten en nog veel meer van handgeschept papier, gemaakt door een bijzonder atelier in de Filippijnen.

Handboekbinden en Drukwerk in de Marge
Vanzelfsprekend staan zowel Stichting Drukwerk in de Marge als Stichting Handboekbinden er met een eigen kraam. Beide stichtingen bieden informatie over de respectievelijke activiteiten en wisselen graag met u van gedachten over hun werk. Natuurlijk kunt u zich ook meteen aanmelden als donateur.
Naast de kraam van de SHB de banden van de BookBindChallenge 2013 inclusief de verkoop van de catalogus voor maar 5,=! Bij de Stichting Drukwerk in de Marge kunt u een omslag uitzoeken bij de beursuitgave.

Info:

zaterdag 2 november | 10:00 – 17:00 uur

zondag 3 november | 11:00 – 17:00 uur

De toegangsprijs € 6,-, studenten € 3,-., kinderen tot 12 jaar gratis.

Blijf op de hoogte via de speciale Facebook pagina:  www.facebook.com/BoekKunstBeurs (ook beschikbaar zonder Facebook account!)
Het complete programma en de plattegrond ontvangt u via de speciale digitale beurs-nieuwsbrief eind oktober. Nog geen (gratis) nieuwsbrief? Stuurt u dan een mail naar info@stichting-handboekbinden.nl o.v.v. ‘nieuwsbrief’. Ook beschikbaar voor niet-donateurs. De nieuwsbrief is ook te downloaden via de volgende link: SHB-nieuwsbrief2013-4 beurs

Plattegrond en deelnemerslijst zijn ook beschikbaar via de link helemaal onderaan deze pagina.

route en parkeren:
Openbaar Vervoer : Vanaf Leiden CS stopt de buslijn 365 op de Breestraat, u loopt vervolgens in 2 minuten naar de Pieterskerk. Meer informatie vindt u op www.9292ov.nl. Lopend vanaf Leiden CS is het 12 minuten naar de Pieterskerk.

Parkeerterrein Haagweg : Parkeren rond de kerk is niet mogelijk (met uitzondering van laden- en lossen door standhouders). Net buiten het centrum bevindt zich het parkeerterrein Haagweg (Stadsparkeerplan). Hier vandaan wordt u met een shuttledienst tot vlak voor de Pieterskerk gebracht. Wij adviseren u gebruik te maken van deze parkeervoorziening.

Download hier de routebeschrijving naar parkeerterrein Haagweg
Openingstijden: maandag t/m zondag: 24 uur per dag

plattegrond en deelnemerslijst via onderstaande link:
Plattegrond en programma 2013 def
Deelnemers 2013 op een A4 def
NB. Alle bezoekers krijgen bij de ingang een deelnemerslijst en plattegrond